Medicinsk Abort

Medicinsk abort

For at afgøre, hvor langt du er henne i graviditeten, skal du have foretaget en ultralydsscanning. Hvis du er mindre end ni uger henne, kan du få en medicinsk abort, som kan forgå hjemme hos dig selv.

Forberedelse
(Dag 1)

Den første dag skal du tage en tablet Mifegyne, som er et hormon, der stopper graviditeten.
Nogle kvinder får blødning, smerter eller kvalme de første døgn efter indtagelsen af Mifegyne.

Hvis du kaster op inden for en time efter indtagelsen, skal du kontakte klinikken. Smerterne er milde, og kan lindres med smertestillende håndkøbsmedicin.
Du kan passe dine sædvanlige aktiviteter.

Sådan foregår aborten (Dag 2)

Dagen efter indtagelsen af Mifegyne skal du om morgenen klokken 8 oplægge fire tabletter Cytotec så højt i skeden, som du kan, og du skal herefter blive liggende en time i sengen, så tabletterne får mulighed for at virke.

Når du har ligget en time, må du gerne stå op og bevæge dig, da det kan
Blødningen kan være kraftigere end en normal menstruation, og der kan komme blodige klumper.

Blødningen kan være kraftig en uge, men herefter aftager den, og ophører helt i løbet af tre uger.

Det er vigtigt, at du har en voksen person hjemme hos dig, indtil du har aborteret. Denne person skal kunne hjælpe dig, hvis der skulle opstå problemer under aborten.

Du bedes ringe til klinikken på abortdagen mellem klokken 11 og klokken 12, så vi kan høre om aborten forløber, som den skal.

Kontrol efter aborten

Du skal komme til kontrol 10-14 dage efter aborten, hvor du bliver ultralydsscannet for at se, om alt væv fra graviditeten er kommet ud. Hos cirka 5 % er der stadig væv fra graviditeten tilbage i livmoderen.

Hvis dette er tilfældet, kan det blive nødvendigt at foretage en udskrabning for at fjerne det sidste væv fra graviditeten.

Forholdsregler efter aborten

Du skal være sygemeldt på abortdagen, og du kan have behov for at tage den med ro de næste dage. Du kan være psykisk ude af balance i en periode og have behov for at tale om din situation. Det er derfor godt at tale med en god ven og familie, og du kan også bestille tid hos din egen læge til en samtale.

For at forebygge infektion bør du – så længe du bløder – undgå karbad, svømmehal, sø/havvand, samleje og brug af tampon.

Problemer efter aborten

I sjældne tilfælde kan der komme kraftig blødning og infektion efter aborten.

Du skal derfor søge læge, hvis du får:

- Kraftig blødning

- Underlivssmerter

- Temperaturforhøjelse

- Ildelugtende udflåd

Prævention

Du kan forvente din første menstruation 4-6 uger efter aborten, og inden da kan du igen blive gravid. Det er derfor vigtigt at anvende prævention. Hvis du ønsker at bruge p-piller eller minipiller, kan du starte med disse, den dag du aborterer.

Hvis du ønsker spiral, kan den lægges op i forbindelse med din næste menstruation hos din egen læge eller her på klinikken.