Keglesnit

Keglesnitsoperation (Konus)

Det er en operation, hvor gynækologen fjerner et kegleformet stykke af livmoderhalsen. Det foregår i lokalbedøvelse. Med en elektrisk slynge fjernes et kegleformet stykke væv fra livmoderhalsen.

Du vil kunne forvente blødning og udflåd (sårvæske) i et par uger efter indgrebet. Efter operationen vil der være et sår på livmoderhalsen. Sårskorpen vil hele op og kan falde af efter 10-14 dage. Der kan derfor opleves lidt blødning og udflåd evt. brunligt, hvilket er helt normalt. I denne periode bør du undgå brug af tampon, samleje, cykling, svømning, karbad, løb og ridning samt tunge løft. Efter ca 3-4 uger er livmoderhalsen helet op.

Det fjernede væv sendes til undersøgelse. Manglende ”frie rande” ser man hos ca.10% dvs. hvor der ikke findes normalt væv i kanten på det fjernede kegleformet vævsstykke. Dette betyder dog langt fra altid, at der fortsat resterer celleforandringer på ens livmoderhals, da det resterende væv i operationsfeltet altid eftergås for blødning og dermed destrueres. Der ødelægges altså mere end det indsendte væv. Du vil blive tilrådet opfølgende kontrol med en almindelig celleprøve (smear) inkl. test for HPV 6 måneder efter dit keglesnit.

Risici/ fremtiden efter et keglesnit

Efter et keglesnit har du stadig mulighed for at blive gravid og få børn. Der er dog en let øget risiko for at føde for tidligt ved 2 eller flere keglesnitsoperationer. Sjældne komplikationer efter keglesnit er desuden svær blødning, infektion og/eller forsnævring af livmoderhalskanalen. De fleste kvinder med svære celleforandringer bliver helbredt ved en keglesnitsoperation, men alle skal kontrolleres første gang 6 måneder efter kegleoperationen for både HPV og celleforandringer jf. ovenstående. Man kan godt få celleforandringer selv om man tidligere har fået foretaget et keglesnit. Vi anbefaler HPV vaccination efter kegleoperationen, og at man fortsætter med de anbefalede kontroller/ screeninger.