Celleforandringer

Hvad er celleforandringer?

Celleforandringer er ikke kræft, men kan være et forstadie til livmoderhalskræft. Celleforandringer kan heldigvis nemt behandles, længe før denne udvikling sker.

Celleforandringer skyldes en infektion med HPV (human papilloma virus), og celleforandringer betyder, at der er virus i nogle af cellerne på livmoderhalsens slimhinde.
Man inddeler celleforandringer i 4 forskellige grader, afhængig af hvor udbredt virusinfektionen er. De lette celleforandringer forsvinder ofte af sig selv, hvorimod svære forandringer kræver behandling.

Undersøgelse af livmoderhalsen

Du anbefales at få lavet en kikkertundersøgelse af livmoderhalsen (kolposkopi), hvor der tages små vævsprøver (biopsier) fra livmoderhalsens slimhinde. Det gør ikke ondt, men kan give lidt svie.

Efter undersøgelsen

Du kan bløde lidt i op til en uge efter prøvetagningen, og du kan have en let murrende smerte i underlivet det første døgn, som du kan lindre med håndkøbsmedicin.

Forebyg infektion

Så længe du bløder, bør du undgå karbad, hav- og søbad, samleje og brug af tampon for at forebygge infektion. Risikoen for komplikationer, efter der er taget biopsier, er meget lille.
Hvis du får smerter, kraftig blødning, ildelugtende udflåd eller feber, skal du kontakte klinikken eller en vagtlæge.

Prøvesvar

Du vil få svar på den mikroskopiske undersøgelse efter 2-3 uger på mail eller på anden måde, hvilket vi aftaler. Hvis der påvises lette celleforandringer, skal du blot kontrolleres efter 1 år hos din læge.
Du skal selv huske at bestille tid til denne kontrol.

Hvis der påvises middelsvære celleforandringer, vil kontrollen afhænge af, om du fortsat har ønske om børn.
Du kan enten blive anbefalet kontrol i klinikken efter 6 måneder eller alternativt få lavet et keglesnit. Ved svære forandringer anbefales alle at få lavet et keglesnit.