Frysebehandling

Formål

Frysebehandling – også kaldet kryobehandling – kan anvendes ved kontaktblødning og/eller øget mængde udflåd. Disse gener kan skyldes inflammation, en irritativ tilstand, der ikke skyldes bakterier, og her er frysebehandling en effektiv behandlingsmetode. Inden behandlingen skal der tages prøver for at udelukke celleforandringer.

Frysebehandlingen

Livmoderhalsen fryses i 2 x 2 minutter med en lille pause imellem.  Herved destrueres den irriterede del af slimhinden på livmoderhalsen, hvorefter slimhinden vil regenerere, og der vil vokse en ny og rask slimhinde frem.

Behandlingen giver kun en let murrende menstruationslignede smerte. Enkelte har lidt murren det første døgn. Dette kan lindres med håndkøbsmedicin.

Efter behandlingen

Du kan opleve vandigt udflåd i op til 4-6 uger efter behandlingen og enkelte oplever blødning i de første dage efter. 3-4 uger efter behandlingen, frarådes brug af tampon, svømning /karbad og samleje, pga. en øget infektionsrisiko.

I nogle tilfælde anbefales endnu en frysebehandling for at opnå optimal effekt.

Forholdsregler før frysebehandlingen

Hvis du har menstruation, eller regner med at få din menstruation, omkring den tid du har fået her i klinikken til frysebehandling, bedes du kontakte klinikken og få en ny tid.