Lichen Schlerosus

Lichen sclerosus er en kronisk, oftest kløende hudsygdom, som hyppigst opstår hos midaldrende eller ældre kvinder, men den kan opstå i alle aldre.

Årsag til sygdommen

Årsagen er ukendt, men man mener, at der er tale om en autoimmun sygdom. Det vil sige, at man danner antistoffer mod sit eget væv.

Symptomer

De mest almindelige symptomer er kløe, svie og ømhed samt smerter ved samleje. Der kan komme rifter i huden, vævet kan skrumpe, og skedeindgangen kan blive snæver.

Lokalisation

Huden bliver hvidlig, fortykket og hård, eller kan også blive hvid, tynd og sårbar. Der kan komme blålige pletter i huden som følge af småblødning. Forandringerne ved kønsdelene optræder symmetrisk, og kan forekomme over clitoris, de små og store skamlæber, over mellemkødet og omkring endetarmsåbningen.

Diagnosen

Dine symptomer og de typiske forandringer i huden giver ofte mistanke om sygdommen, men for at stille diagnosen med sikkerhed tages en lille hudbiopsi, som sendes til mikroskopi. Der anlægges lokalbedøvelse, og herefter tages en lille biopsi.

Du vil bløde lidt efter Prøvetagning, og du anbefales at anvende et hygiejnebind, og skylle området et par gange om dagen så længe du bløder. Der er en meget lille risiko for sårinfektion.

Du bør kontakte klinikken, hvis der kommer varme, rødme og hævelse omkring såret.

Der er ingen kur som helt helbreder sygdommen, men generne kan holdes nede og næsten forsvinde. Området behandles med en salve med binyrebarkhormon; Dermovat.
I de første 4 uger smøres der med salven dagligt, i de næste 4 uger smøres der hver anden dag, i de næste 4 uger smøres der to gange ugentligt og herefter smøres der én gang om ugen (vedligehold). Som regel er en ærtstor mængde salve nok til hver påsmøring.

Hvis kløen atter kommer, så trapper man op igen, og starter kuren forfra. Hvis huden bliver for tynd, kan behandlingen ændres til Protopic. Du kan dagligt smøre med en fedtcreme, eksempelvis Locobase Repair, for at smidiggøre huden.

Du kan også anvende babyolie uden parfume, Warming Basiscreme, vaseline eller zinksalve. Hvis du har passeret overgangsalderen, anbefales du behandling med østrogenstikpiller for at styrke slimhinderne.

Sygdommen kan i sjældne tilfælde udvikle sig til hudkræft (ca. 5 % af tilfældene). Du anbefales derfor at gå til kontrol én gang om året, og du bør henvende dig til lægen, hvis du får et sår, der ikke heler op.