Lichen Schlerosus

Lichen Sclerosus

Lichen sclerosus er en kronisk inflammatorisk hudsygdom af ukendt årsag. Huden bliver ofte bleg og hvidlig, stiv og hård, snævrer ind og skrumper lidt. Sygdommen medfører ofte kløe, brændende fornemmelse, smerter og revner i huden. Ved behandling kan generne næsten forsvinde.

Hvorfor får man sygdommen?

Årsagen er ukendt, men kan skyldes autoimmune sygdomme. Dvs. at man danner antistoffer mod sit eget væv. 1/3 har derfor også stofskifte-sygdom.

Diagnosen

Stilles ved en vævsprøve fra det forandrede område. Lokalisation af sygdommen: 8-talsformet omkring klitoris, oftest omfattende klitoris og de små skamlæber, men kan ses i hele mellemkødet og ned mod endetarmen.

Behandlingsregi med Dermovat

Smør med Dermovat salve om aftenen før sengetid i fire uger. Her efter smør hver anden dag i fire uger og så to gange om ugen (f.eks. mandag og torsdag) i fire uger og evt fremadrettet.

For vedligeholdende behandling: smør med Dermovat 1-2 gange ugentligt. Såfremt symptomer, fx kløe, blusser op, enten under nedtrapning eller på andet givent tidspunkt, skal der startes forfra i kuren.

Hvis Dermovat salve ikke hjælper dig, skal du ses af en speciallæge indenfor vulvalidelser.

Suppler gerne med fed creme, evt Warming creme eller Locobase repair. Dette for at undgå udtørring af huden.

Behandlingen kan suppleres med Ovestin creme to gange om ugen hvis vi har aftalt det.

Er du på vej eller i overgangsalderen, anbefaler vi østrogen stikpiller eller østrogen ring til skeden, for at styrke dine slimhinder.

Vi anbefaler kontrol én gang årligt ved praktiserende læge. I sjældne tilfælde kan sygdommen ændre sig til hudkræft.

OBS! Vigtigt!

Undgå sæbe også intimsæbe. Nøjes med at vaske dig med vand max en gang dagligt. Det er en god idé at bruge en fed, uparfumeret creme/salve, fx Warming creme, hver gang du har været i bad. Undgå trusseindlæg døgnet rundt.

Ved smerter under samleje anvend et smøremiddel; f.eks. mandelolie, silikonebaseret glidecreme, 2 i 1 gel (Vivag) + evt. Xylocaingel 15-20 min. før samleje. (www.propsandpearls.dk).

Vær opmærksom på evt. sår, der ikke heler hurtigt. Du bør da kontakte din læge.