PCOS: Polycystisk Ovarie Syndrom

PCOS (Polycystisk ovarie syndrom) er hormonel forstyrrelse, som forekommer hos 5-10 % af kvinder i den fødedygtige alder.

- Uregelmæssige menstruationer; ofte lange intervaller eller hel udeblivelse

- Problemer med barnløshed

- Uren hud og øget behåring

- Halvdelen af kvinder med PCOS er overvægtige med æblefacon

Diagnosen

Man får diagnosen, PCOS, hvis man opfylder to ud af tre nedenstående kriterier, og hvis andre sygdomme er udelukket.
- Uregelmæssig menstruation med interval på >35 dage eller manglende ægløsning

- Forhøjelse af det mandlige kønshormon i blodet og/eller øget hårvækst eller akne

- Polycystiske æggestokke.

Ved ultralydsscanning ses mere end 12 små cyster på den ene eller begge æggestokke

Årsag

Årsagen til PCOS kendes ikke med sikkerhed, men der er formentlig flere ting, der spiller ind samtidig.
Nogle af de ting man kan se hos kvinder med PCOS, er nedsat følsomhed for insulin (insulinresistens), overvægt og hos nogle kvinder kan der påvises ændringer i visse kromosomer.

Insulin sørger for, at sukker optages i muskelcellerne, og hvis man har insulinresistens, optages sukkeret ikke hurtigt nok.

Bugspytkirtlen forsøger at kompensere for dette ved at producere mere insulin, og der kommer derved en øget mængde insulin i blodet, således at sukkeret nemmere kan optages.

Den øgede mængde insulin i blodet påvirker også andre funktioner i kroppen.

Insulinet får æggestokkene til at producere mere mandligt kønshormon.
I leveren nedsættes produktionen af SHBG, som er et protein, der binder sig til kønshormonerne og neutraliserer deres funktion.

Hvis mængden af SHBG nedsættes, bliver det mandlige kønshormon mere aktivt, og man får symptomer som uren hud, mandlig hårvækst og mandlig fedtfordeling (æblefacon).

Den forøgede mængde mandligt kønshormon påvirker hypofysen, hvilket resulterer i, at hypofysen producerer mere Lutropin (LH) og mindre Follikelstimulerende hormon (FSH).
Dette påvirker æggestokkene med det resultat, at modningen af æg ikke færdiggøres. Der kommer derfor ikke ægløsning, og menstruation bliver uregelmæssig.

Ved overvægt forværres hele situationen, fordi overvægt i sig selv nedsætter følsomheden for insulin. Manglende motion forværrer yderligere tilstanden.

Risiko for følgesygdomme

Kvinder med PCOS – og specielt de overvægtige – har en øget risiko for udvikling af ”gammelmands”-sukkersyge, hjertekarsygdomme og forhøjet blodtryk. Risikoen herfor kan nedsættes ved vægttab, motion og rygeophør.

Det vigtigste mål med behandlingen er at bedre insulinfølsomheden.
Når insulinfølsomheden bedres, nedsættes væksten af uønsket hår, ægløsningen bliver mere regelmæssig, chancen for graviditet øges, og risikoen for sukkersyge og åreforkalkning nedsættes.